Artikel
21
June
Zwakke wachtwoorden en malware wereldwijd grootste oorzaken van cybersecurity-incidenten onder mkb’ers
Gevolgen cybersecurity-incident vaak aanzienlijk
Volgens het onderzoek van Kaspersky was 77% van de mkb’ers de afgelopen twee jaar slachtoffer van minimaal één cyberincident. De gevolgen van cybercrime zijn vaak ernstig. Zo leidde het:
-
in 40% van de gevallen tot het lekken van vertrouwelijke gegevens (datalek);
-
in 23% van de gevallen tot reputatieschade;
-
in 13% van de gevallen tot het opschorten van bepaalde onderdelen van de bedrijfsvoering;
-
in 23% van de gevallen tot ontslag van de betrokken medewerker;
-
in 18% van de gevallen tot een rechtszaak tegen de betrokken medewerker.
Sterk wachtwoordbeleid en MFA
Voorkomen is in het geval van cybersecurity-incidenten altijd beter dan genezen. Een wachtwoordbeleid waarin iedereen binnen je bedrijf werkt met sterke, unieke, niet-traceerbare wachtwoorden is daarin onmisbaar. Toch is een sterk wachtwoord tegenwoordig niet meer voldoende. Bouw daarom een extra beveiligingslaag in met Multifactorauthenticatie (MFA). Bijvoorbeeld met een authenticator-app.
Investeer in security awareness training
Een malafide download aanklikken kan vervelende gevolgen hebben. Maar hoe voorkom je dat iemand binnen je organisatie per ongeluk malware downloadt? Dat begint met bewustwording en herkenning. Investeer daarom in security awareness training. Daarmee zorg je namelijk dat iedereen gevaren leert herkennen en verklein je de kans dat er onbedoeld malware wordt geïnstalleerd op je systemen.
Benieuwd naar andere vormen van cybercrime, hoe je je bedrijf ertegen wapent en de ‘Zero Trust-benadering’? Lees dan ons artikel: Wat is cybercrime?
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
December 09, 2025
Non-bancaire financiering: zó regel je dat
December 05, 2025
Deadline kleineondernemersregeling (KOR) 2026 nadert
December 01, 2025
Inzicht in je cijfers: zo haal je meer winst uit dezelfde omzet
November 27, 2025
Productiviteit stagneert: hoe zorg je voor verandering op de werkvloer?
November 22, 2025
Strategisch groeien in 2026: zo bereid je je bedrijf voor op de toekomst
Inloggen
Registreren
Comments (0)
No reviews found
Add Comment