Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. You need to pass an array of types. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.6.1.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121
Livelearn
search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: Undefined array key 0 in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 302

Warning: Attempt to read property "occurence" on null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 302

Warning: Undefined array key 0 in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 303

Warning: Attempt to read property "id" on null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 303

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 36

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 98

Artikel

10
February

Frankwatching

February 10, 2025

3 views

Groei in omzet behalen? Gebruik deze 3 omzethefbomen

Groei is vaak (natuurlijk) een doel voor een organisatie. Zo ook voor e-commerce waar wij dagelijks mee bezig zijn. We krijgen bij nieuwe opdrachten dan ook vaak de vraag hoeveel we kunnen groeien met SEA. Een begrijpelijke vraag, omdat Google Ads en Google Shopping voor e-commerce belangrijke kanalen zijn om mee te groeien. Maar wist je dat acquisitie niet de enige omzethefboom is waar je jouw groei mee kunt behalen? Waar bestaat omzet uit, en hoe kun je specifieker groei toekennen aan bepaalde elementen?

Wat zijn de drie omzethefbomen?

Omzet = aantal klanten X gemiddelde orderwaarde X aantal aankopen per klant per jaar (retentie)

Deze formule laat zien dat je (een groei in) omzet uit diverse hefbomen haalt.

Google Ads & Shopping worden in de regel ingezet voor acquisitie. Maar je kunt het kanaal ook inzetten voor retentie op basis van allerlei doelgroepen.

Dit betekent ook dat je de omzet kunt laten groeien door de gemiddelde orderwaarde op te krikken. Hier zijn meerdere opties voor. Denk bijvoorbeeld aan cross-sell en upsell van (aanverwante) producten. Door de sortering en categorisering zo te structureren dat bezoekers meer of duurdere producten bestellen indien dit bij hun behoefte past. Denk aan bundels of CRO-technieken als price anchoring om de conversie te verhogen.

Price anchoring houdt in dat dat mensen een eerste prijs (de ‘ankerprijs’) die ze zien, gebruiken als referentiepunt bij het beoordelen van andere prijzen. Zo kun je binnen e-commerce (maar wordt ook in andere branches gebruikt, denk aan horeca) duurdere producten eerst tonen waardoor de opvolgende producten als goedkoop worden gepercipieerd. Een andere zeer veel gebruikte price anchoring is de Van Voor Prijs: ‘Was €200, nu €99’.

Niet alleen Google Ads en advertising zijn algemeen verantwoordelijk voor groei

Vanuit marketing oogpunt komt omzet en haar groei niet exclusief uit zoekmachinemarketing. Veel ondernemers zetten natuurlijk ook onder andere SEO, e-mailmarketing en social media in. Deze mix is nodig om zichtbaar te zijn in de doelgroep haar journey. Een stuk diversificatie – indien mogelijk – is ook nodig, omdat Google Ads, hoewel vaak ‘omzet’ favoriet is als belangrijk verkoopkanaal, altijd een afzetplafond heeft.

Dit plafond komt door de zogenaamde wet van verminderde meeropbrengsten. Binnen betaald adverteren ziet dat er zo uit:

Wanneer je meer orders en omzet wil, zul je de zichtbaarheid moeten vergroten. Zichtbaarheid vergroot je door meer te bieden. Echter meer en meer betalen voor bepaalde posities en zichtbaarheid is financieel niet oneindig, omdat je zit met marges en bijvoorbeeld overige vaste -en variabele kosten. Op een gegeven moment draai je break-even op een verkoop en daarna verlies.

In veel gevallen is maximale omzet behalen via Google Ads niet haalbaar, omdat je winstgewijs dan nat gaat op te hoge acquisitiekosten die samen met inkoop en overige kosten tot verlies lijden. Binnen zoekmachinemarketing is een effectieve SEO-SEA-synergie daarom van belang. Als we een stap verder gaan, komt groei natuurlijk niet alleen vanuit de P van marketingpromotie. De overige marketing P’s product, prijs en plaats (website/platforms) dienen effectief en relevant te zijn voor de doelgroep en hun behoeften.

Hoe bereken je omzetgroei per hefboom?

Het goede nieuws is dat je niet alle omzetgroei alleen maar uit acquisitie hoeft te halen. Je kunt de groei verdelen over de drie hefbomen die we in de formule gelezen hebben.

Stel je wil jaar op jaar 40% groeien.

Dan is de formule 1,4?3

De ?3 is, omdat je het wilt spreiden over de drie omzet hefbomen.

1,4?3 = 1,12

Dit betekent dat iedere hefboom van de formule 12% hoeft te groeien.

Mocht je nu het idee hebben dat je een hefboom niet kunt gebruiken om groei te behalen, dan is de formule:

1,4?2 = 1,18

Dit betekent dat ieder van de twee hefbomen van de formule 18% moet groeien.

Een extra pluspunt van dit alles is dat 12% of 18% gevoelsmatig een stuk beter/makkelijker/haalbaarder is dan 40% groei. Daarnaast kun je bij meerdere kanalen die opgedeelde bovenstaande groei weer verder opdelen. Een ander voordeel is dat je gestructureerd marketing kunt plannen op iedere hefboom. Voor acquisitie plan je x, y, z. Om de gemiddelde orderwaarde te doen, test je a, b, c en voor retentie onderneem je actie 1, 2, 3.

Monitoring hefbomen

Monitoring en bij- en aansturing van hefbomen kun je kwartaallijks, halfjaarlijks en jaarlijks doen. Dit, omdat er planmatig aan geoptimaliseerd moet worden. Het geeft je ook genoeg tijd om verschil te kunnen maken en genoeg acties uit te rollen om verandering te brengen. Hou de acties goed bij, zodat in de analyseer fase teruggekeken kan worden wat waar aan heeft bijgedragen.

Maak van groei niet alleen een acquisitie-exersitie, maar benut alle mogelijkheden die er zijn!

Plan jij jouw omzetgroei gestructureerd middels deze drie omzethefbomen?

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found

Follow us on Social Media

Some Categories


Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Google
Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Media

Recent posts


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 24, 2025

Nulurencontract verdwijnt: nieuwe regels moeten leiden tot meer vaste contracten


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 18, 2025

Loonstijgingen cao's vlakken in april 2025 af na 2,5 jaar van sterke groei


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025

Goede prompts voor ChatGPT bestaan uit deze 6 ingrediënten


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025

Opdrachtgevers twijfelen aan je zelfstandigheid? Dit certificaat lost het op


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 05, 2025

Arbeidsmarkt blijft krap, lonen stijgen, participatie is hoog