Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. You need to pass an array of types. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.6.1.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121
Livelearn
search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: Undefined array key 0 in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 302

Warning: Attempt to read property "occurence" on null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 302

Warning: Undefined array key 0 in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 303

Warning: Attempt to read property "id" on null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 303

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 36

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 98

Artikel

25
March

Frankwatching

March 25, 2025

1 views

Flinke daling in websiteverkeer: hoe gaan we om met de grote veranderingen in zoekmachines?

Zoekmachinemarketing verandert enorm. Sinds de komst van AI-chatbots zoals ChatGPT verandert de klantreis. Ook zoekmachines veranderen door de toevoeging van verschillende AI-functies, denk aan AI overviews, Bing Chat en Google Gemini. Eén van de belangrijkste effecten van deze veranderingen? Het verkeer (het aantal websitebezoekers) naar je website neemt af. En dat heeft veel invloed op het werk van SEA- en SEO-specialisten. Want was onze taak niet altijd om verkeer naar websites te leiden?

Op 18 en 19 maart reisde ik af naar München voor de Search Marketing Expo (SMX) conferentie, waar veel experts hun mening en inzichten deelden over hoe wij als SEA- en SEO-specialisten moeten omgaan met de daling van verkeer naar websites. Het komt erop neer dat we relevant en slim moeten zijn. Wat dat precies inhoudt, vertel ik je in dit artikel.

Search Marketing Expo (SMX) conferentie Munich 2025

Het verkeer naar websites daalt

Je zult het vast herkennen: er komen tegenwoordig minder bezoekers op jouw website. Dat heeft deels te maken met de cookiebanners die nu verplicht zijn binnen Europa. Maar het grootste deel komt doordat mensen simpelweg minder vaak naar een specifieke website gaan.

Wat gebeurt er? Rand Fishkin gaf aan dat tegenwoordig 60% van de zoekopdrachten in Google ‘zero-click searches‘ zijn. Dat betekent dat iemand direct het antwoord leest in de zoekmachine en geen reden heeft om verder te klikken. Dit antwoord wordt gegeven door functies zoals featured snippets, afbeeldingen, Google Bedrijfsprofiel en reviews. En er komen nog meer functies aan (denk aan AI Mode), waardoor deze trend doorzet.

Wat ook opvalt, is dat de manier waarop we zoeken verandert. Volgens Dale Bertrand gebruiken mensen nu eerst andere tools om informatie te vinden. Hij stelt dat mensen eerst een informationele zoekopdracht doen via ChatGPT. Daarna vergelijken ze de informatie en opties via een ‘decision making engine‘ zoals Perplexity. Pas als laatste stap gaan ze naar Google om een ‘navigational’ search te doen: ze weten dan al precies wat ze willen hebben. Rand Fishkin gaf aan dat 32% van de zoekopdrachten via Google al ‘navigational’ is. Dat zijn hele andere type zoekopdrachten dan die waar we ons jarenlang op hebben gefocust.

Sommige experts claimen daarom dat SEO en Google dood zijn. Maar we zien we dat Google nog volop wordt gebruikt. Rand Fishkin liet zien dat het marktaandeel van Google over de afgelopen 16 jaar stabiel blijft tussen de 89-92%. 16 jaar! Mensen stappen dus niet massaal af van Google. Wel is het zo dat de manier waarop men zoekt anders is geworden. Daarom moeten wij ons als SEA- en SEO-marketeers aanpassen. We moeten slimmer en relevanter worden. Tijdens SMX Munich deelden verschillende SEA- en SEO-experts tactieken en strategieën hoe we dat kunnen doen.

SEA: gebruik feed-based ads en first party data

Als we het hebben over advertenties, is het belangrijk om zo relevant mogelijk te zijn. Dat kun je volgens Bianca Bergshoeff doen door gebruik te maken van ‘feed-based advertenties’, waarbij je een feed koppelt aan je advertenties. Het belangrijkste is dat je een complete feed hebt met gegevens over je bedrijf. Die kun je bijvoorbeeld in Google Sheets maken en vervolgens koppelen aan een tool zoals Channable. In Channable maak je een zoekadvertentie met aangepaste, dynamische velden die automatisch worden gevuld vanuit je feed. Het resultaat? Een custom advertentie die aansluit op de zoeker.

Dynamische advertenties Channable

Dynamische advertenties Channable

Ruben Runneboom gaf aan dat het gebruik van first-party data ook kan helpen om relevantere advertenties te tonen. Door klant- en besteldata te verzamelen en goed te segmenteren, kun je betere keuzes maken over welke producten je wel of niet in je shopping campagnes gebruikt.

SEO: ga van zoekwoorden naar onderwerpen

Naast relevante advertenties is het ook belangrijk om je pagina’s anders te structureren. Volgens Amanda King zijn zoekwoordspecifieke pagina’s niet meer de moeite waard. Het systeem achter Google begrijpt steeds beter de zoekintentie, dus kun je als SEO-specialist beter optimaliseren op onderwerpen in plaats van losse zoekwoorden.

Amanda adviseert daarbij om het aantal SEO-pagina’s op je website te beperken. Kijk kritisch naar je site: zijn er pagina’s die hetzelfde zeggen, maar op net een ander zoekwoord zijn gericht? Voeg deze samen. Dit zal een positieve invloed hebben op je organische rankings.

SEO: begrijp de vragen die je klanten stellen

Als je toch kritisch kijkt naar je content, onderzoek dan ook of je daadwerkelijk de vragen van je klanten beantwoordt. Talia Wolf adviseert een customer first-onderzoek te doen:

  • Wat zijn de dagelijkse uitdagingen van je doelgroep?
  • Wat zijn de belangrijkste bezwaren en twijfels waardoor mensen geen actie ondernemen?
  • Welke woorden en verhalen gebruiken je klanten om de waarde van jouw oplossing, dienst of product te beschrijven?

Dit soort inzichten zijn goud waard. Verwerk de antwoorden in je content en op je landingspagina’s.

Greg Gifford geeft aan dat ook Google Bedrijfsprofielen een waardevolle bron van informatie zijn. Lees de reviews en bekijk de Q&A-sectie. Daar zitten vaak precies de vragen in waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Zorg dat deze informatie ook duidelijk terugkomt op je website.

SEA & SEO: maak gebruik van AI-tools

Het advies van Ashley Segura en Thyra van der Schoor is om slim gebruik te maken van AI-tools. Ashley gaf aan dat het steeds moeilijker wordt om de juiste onderwerpen te vinden om content over te schrijven. Zij gebruikt tools zoals ChatGPT, Claude en Frase.io om content gaps te ontdekken en nieuwe onderwerpen te vinden om te verwerken op de website. AI-tools helpen haar ook met het structureren van content, maar voor het daadwerkelijk schrijven van teksten adviseert Ashley om het door een expert te laten schrijven.

Thyra liet zien hoe je Custom GPT’s kunt gebruiken om goede, relevante advertentieteksten te maken. Haar tip: weet eerst precies wie je ideale klant is en wat de doelstellingen zijn van je campagne (en bedrijf). Pas daarna laat je AI meedenken over de teksten.

Bonus: vergeet niet je zichtbaarheid te vergroten op socialmedia-kanalen

Er zijn dus genoeg tips waar we mee aan de slag kunnen binnen SEA en SEO, maar wist je dat vindbaarheid op social kanalen ook belangrijk is? Xandrina Allday adviseert om relevante zoekwoorden te verwerken in je socialmedia-posts, -profielen, -pagina’s en -groepen. Zorg er wel voor dat de zoekwoorden op een natuurlijke manier verwerkt worden in je posts en beschrijvingen. Social media draait tenslotte om conversatie, niet om keywords.

Google is niet dood, zichtbaarheid is belangrijk

Wees gerust: als SEA- en/of SEO-specialist hoef je niet te vrezen voor je baan. Zoekmachine Google gaat voorlopig nergens heen, maar we moeten wel bewust zijn van de impact van AI-chatbots. Mensen zoeken en consumeren content anders dan we gewend zijn. Consumenten willen directe en relevante antwoorden en zullen verschillende kanalen gebruiken om tot die antwoorden te komen.

Het is tijd om kritisch te kijken naar je website, landingspagina’s, advertenties en socialmedia-posts. Zorg dat deze relevant zijn en aansluiten op jouw ideale klant. Volgens de sprekers op SMX München word je daardoor beter gevonden, ook al neemt het aantal websitebezoekers af.

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found

Follow us on Social Media

Some Categories


Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Google
Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Content
Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Media

Recent posts


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 24, 2025

Nulurencontract verdwijnt: nieuwe regels moeten leiden tot meer vaste contracten


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 18, 2025

Loonstijgingen cao's vlakken in april 2025 af na 2,5 jaar van sterke groei


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025

Goede prompts voor ChatGPT bestaan uit deze 6 ingrediënten


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025

Opdrachtgevers twijfelen aan je zelfstandigheid? Dit certificaat lost het op


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 05, 2025

Arbeidsmarkt blijft krap, lonen stijgen, participatie is hoog