
Artikel
13
December
‘Behandel klant weer als koning’
In zijn afsluitende bijdrage aan het 13e Nationaal Aftersalescongres constateerde Jos Veldhuisen dat autobedrijven de klant niet langer als koning behandelen en vooral met zichzelf bezig zijn. Hoewel de werkplaatsen overal vol staan, is dat niet zonder gevaar, betoogde hij.
Jos Veldhuisen heeft overigens wel begrip voor die navelstaarderij, veroorzaakt door de geopolitieke situatie waarin de VS en China de dienst uitmaken en er daardoor paniek is uitgebroken in de Europese auto-industrie “al wordt het groter gemaakt dan het werkelijk is.”
Koning
Feit is wel dat autofabrikanten zien dat donkere wolken zich samentrekken, reden waarom zij ook weer de aftersales en werkplaatsactiviteiten op het netvlies hebben. De fabrikanten worden daarbij geholpen door AI-systemen, gevoed door data uit de auto, die vervolgens via het dashboard de klant benaderen. “De vrije en ongecensureerde toegang tot die data is nog altijd niet geregeld en alleen dan kan de onafhankelijke aftermarket dat ook. Dashboardcommunicatie, daar begint het mee. De klant krijgt via zijn dashboard aangeboden dat en waar hij onderhoud moet laten uitvoeren. Die situatie is heel dichtbij.”
Het belang van een goed functionerende onafhankelijke aftermarket is uiteindelijk te zorgen voor veilige en betaalbare mobiliteit. Het politieke streven naar circulariteit en het beperken van CO2-uitstoot door een langere product life cycle helpt daar alleen maar aan mee.
Dit jaar eindigde Jos Veldhuisen zijn bijdrage voor het eerst niet zozeer met een voorspelling of een conclusie, maar met een Kerstboodschap, waarin hij de wens uitsprak dat autobedrijven de klant weer als koning behandelen, omdat duidelijk wordt dat de aftersales beginnen met het eerste contact met die klant.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Some Categories
Recent posts

April 24, 2025
Europese Commissie stelt met omnibuspakket versoepeling duurzaamheidsregels voor

April 20, 2025
Wat is remote werken en wat zijn de voor- en nadelen?

April 08, 2025
Nederlandse webshops lopen miljarden mis door slechte toegang

April 04, 2025
AVG-compliance voor jouw ZZP-website: Bescherming en Risico's

April 02, 2025
De European Accessibility Act gaat van start: hoe verbeter je je digitale toegankelijkheid?
Comments (0)
No reviews found
Add Comment