Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. You need to pass an array of types. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.6.1.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121
Livelearn
search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 36

Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121

Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 98

Artikel

12
January

Frank Watching

January 12, 2024

8 views

Privacybewust adverteren? Contextual targeting is veelbelovend

Een cookieloze wereld komt steeds dichterbij. Door wet- en regelgeving van overheden moeten bedrijven over de hele wereld hun benadering van gebruikersgegevens herzien. Technologiebedrijven komen met nieuwe privacyfuncties en beleid dat third-party tracking beperkt.

Google heeft meerdere keren het einde van de ondersteuning van cookies op Chrome uitgesteld. Het bedrijf is sinds 4 januari 2024 begonnen met het uitfaseren van third-party cookies, tot opluchting van veel adverteerders. Toch moeten deze adverteerders niet denken dat hun zorgen nu voorbij zijn.

Populaire advertentiemethoden zoals ‘behavioral targeting’, zijn minder betrouwbaar en effectiever geworden. Marketeers en adverteerders richten zich daarom op methoden zoals ‘contextual targeting’ en het verkrijgen van first- en zero-party data. Hierbij geven gebruikers toestemming voor het verzamelen van hun data. Contextual targeting bestaat al sinds het begin van online adverteren en keert nu terug in een compleet nieuwe vorm.

Het is tijd om reclamestrategieën opnieuw in te vullen, waarbij advertenties de aandacht van gebruikers trekken zonder dat dat hun privacy schendt. Is contextual targeting het wondermiddel?

Wat is contextual targeting?

Contextual targeting is een vorm van gerichte reclame waarbij advertenties zijn afgestemd op de inhoud van een webpagina. Het richt zich dus niet op specifieke individuen op basis van gebruikersgegevens. Bij contextual targeting kijken we naar trefwoorden, onderwerpen, taal en de locatie om advertenties met relevante inhoud te tonen. Zo trek je de aandacht van bezoekers zonder dat dit hun privacy schendt.

De terugkeer van contextual targeting

Contextual targeting is geen nieuwe vorm van adverteren. Het bestaat al sinds het ontstaan van digitale reclame. Voorheen werd hierbij de inhoud van een webpagina op basis van trefwoorden gematcht met de inhoud van een advertentie. De effectiviteit hiervan is twijfelachtig en er is weinig aandacht was voor privacy op het internet. Hierdoor zetten steeds meer bedrijven behavioral targeting in om gepersonaliseerde en daardoor effectievere advertenties te tonen.

De regel is simpel: hoe persoonlijker de advertentie, hoe meer impact deze heeft. Uit onderzoek van Think with Google (2017) bleek dat 90% van de toonaangevende marketeers dachten dat personalisatie aanzienlijk bijdraagt aan de winstgevendheid van bedrijven.

In die tijd was dit heel logisch.

  • Ten eerste was het makkelijk om gebruikersgegevens te verzamelen of te verkrijgen, omdat er nog geen strenge privacywetten zoals de AVG waren.
  • Ten tweede was en is personalisatie een uitstekende manier om te zorgen voor een hogere conversie.

Personalisatie ads

Behavioral targeting en de bijkomende privacyproblemen

Het probleem met behavioral targeting was dat marketeers zelden de moeite namen om rekening te houden met de specifieke fase van het kooptraject waarin een gebruiker zat. Als je bijvoorbeeld eenmalig een koffiezetapparaat kocht, dan werd je voor onbepaalde tijd geclassificeerd als iemand met een interesse in koffiezetapparaten.

Naarmate gebruikers massaal werden ‘achtervolgd’ door sterk gepersonaliseerde, maar vaak niet (meer) relevante advertenties, werd dit soort opdringerige remarketing steeds vervelender. Dit heeft uiteindelijk geleid tot zogenaamde ‘bannerblindheid’.  Hierbij negeren gebruikers banners (vaak advertenties) bewust of onbewust. Dit willen bedrijven natuurlijk niet.

Naast bannerblindheid en het gegeven dat mensen zich niet comfortabel voelen bij dat Facebook/Meta persoonlijke data verzamelt voor gepersonaliseerde advertenties, zijn er ook meerdere datalekken geweest én is persoonlijke data misbruikt. Voorbeelden zijn Cambridge Analytica en ‘Russia gate’. Deze voorbeelden tonen aan hoe bedrijfsmodellen, die zich baseren op persoonlijke data, misbruikt kunnen worden. Gebruikers werden geconfronteerd met een harde realiteit: als iets ‘gratis’ is, zijn zij zelf in feite het product.

Door veranderingen in privacywetgeving en de toenemende zorgen van gebruikers over dataprivacy, moesten big tech-bedrijven hun strategieën herzien. Contextual targeting was ineens weer een goede optie.

Hoe werkt contextual targeting nu?

De moderne versie van contextual targeting maakt gebruik van AI-algoritmen. Deze algoritmes begrijpen de nuances en de context van de inhoud op websites, vatten de content samen en halen daar de meest relevante informatie uit. Hierdoor kunnen marketeers hun advertenties nauwkeuriger afstemmen op de inhoud van de website. Dan plaatsen ze deze op een plek waar de kans het grootst is dat ze aanslaan bij de doelgroep. Het matchen van content is niet langer alleen afhankelijk van zoektermen.

Hiernaast is het door AI mogelijk om op basis van first-party datasets te voorspellen hoe gebruikers content zien of consumeren. AI kan gedragspatronen ontdekken door gebruikersgedrag, waardoor de kloof tussen contextual en behavioral targetingtechnieken wordt overbrugd. Hierbij staat privacy voorop, omdat er geen persoonlijke informatie nodig is.

Het laatste aspect is contextual data. Voorheen was contextual targeting gebaseerd op een beperkte hoeveelheid data, wat invloed had op de effectiviteit. Nu is er meer contextual data beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de lokale weersomstandigheden, de actuele tijd, lokale actuele gebeurtenissen en andere informatie die gebruikers zien.

Een veelbelovende methode

Contextual targeting is een van de meest veelbelovende methoden van privacybewust adverteren. Hiermee is het mogelijk om meer organische en minder opdringerige advertenties aan gebruikers te tonen. En dat zonder dat het ten koste gaat van de prestaties van de advertentie. De moderne versie van contextual targeting verbetert door de vooruitgang van AI. AI maakt een genuanceerder(e) begrip en analyse van inhoud mogelijk, ongeacht het device waarop het staat.

De uitfasering van third-party cookies, gecombineerd met Google’s initiatief om deze uit te bannen, benadrukt de relevantie en actualiteit van contextual targeting. Het is een realistisch en privacyvriendelijk alternatief.

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found

Follow us on Social Media

Some Categories


Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Policy
Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Content
Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Digital marketing
Warning: Attempt to read property "ID" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365

Warning: Attempt to read property "name" on string in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 365
Safety

Recent posts


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 24, 2025

Nulurencontract verdwijnt: nieuwe regels moeten leiden tot meer vaste contracten


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 18, 2025

Loonstijgingen cao's vlakken in april 2025 af na 2,5 jaar van sterke groei


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025

Goede prompts voor ChatGPT bestaan uit deze 6 ingrediënten


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025

Opdrachtgevers twijfelen aan je zelfstandigheid? Dit certificaat lost het op


Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 05, 2025

Arbeidsmarkt blijft krap, lonen stijgen, participatie is hoog