Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121
Warning: Undefined array key 0 in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 302
Warning: Attempt to read property "occurence" on null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 302
Warning: Undefined array key 0 in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 303
Warning: Attempt to read property "id" on null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/templates/check_visibility.php on line 303
Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 36
Notice: Function wpdb::prepare was called incorrectly. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.9.0.) in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-includes/functions.php on line 6121
Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 98

Artikel
13
May
3 cognitieve biases die jouw sales door het dak laten gaan!
Stel je voor: je wilt een pizza bestellen en kijkt op Thuisbezorgd. Er zijn twee mogelijkheden: zelf ingrediënten toevoegen aan een basis pizza óf ingrediënten verwijderen van een volledig belegde pizza. Op welke pizza verwacht jij – na het toevoegen óf verwijderen – meer ingrediënten? Juist! Op de volledig belegde.
Maar hoe komt dat dan?
Er zijn hier meerdere cognitieve biases bij betrokken. Een cognitieve bias kun je zien als een voorgeprogrammeerde denkfout die invloed heeft op hoe jij informatie verwerkt. Dit heeft dan weer effect op de keuzes die jij uiteindelijk maakt en de oordelen die je vergt. Klaar om te leren waarom je keuzes maakt zoals je die maakt?
In deze blog behandelen we de 3 cognitieve biases: endowment effect, verliesaversie en framing effect. Dat doen we aan de hand van het pizzavoorbeeld. Daarna gaan we in op hoe je deze kunt toepassen in jouw marketingstrategie.
De 3 cognitieve biases
- Endowment effect
- Verliesaversie
- Framing effect
1. Endowment effect
Het endowment effect verwijst naar het toekennen van een hogere waarde aan een product dat je bezit (of een product dat voelt als eigendom) dan de werkelijk marktwaarde. Heeft het product een emotionele of symbolische betekenis? Dan is het effect nóg sterker.
In het pizzavoorbeeld geef je een hogere waarde aan de pizza die al belegd is. Je hebt namelijk het gevoel dat je deze pizza al bezit. Deze is meer waard voor jou dan een kale pizza.
Het endowment effect is zo sterk dat je zelfs bereid bent hogere kosten te betalen. Een pizza met meer ingrediënten is immers duurder.
2. Verliesaversie
Het endowment effect wordt getriggerd door verliesaversie: een verlies voelt onprettiger dan een even grote winst prettig voelt.
Het verwijderen van een ingrediënt op je pizza voelt als een groter verlies, dan dat een ingrediënt toevoegen voelt als een winst. Dit maakt het moeilijker voor jou als pizza-decision-maker om die ingrediënten van je pizza te verwijderen. Eindstand: je blijft met een goed belegde pizza in je winkelmandje. Let op: in beide gevallen is de pizza nog geen officieel eigendom, maar dat gevoel is wel gecreëerd.
Waarom krijg ik dat gevoel?
Kahneman en Tversky (1979) verklaarde deze bias als het gevolg van de afweging tussen waargenomen winsten en verliezen. Dus: of iets voelt als een winst of verlies is afhankelijk van de verandering ten opzichte van jouw eigen uitgangspunt. Is jouw uitgangspunt €0 en krijg je een briefje van €5? Dan beschouw je dat als een winst. Maar ging je uit van €10? Dan beschouw je dat briefje van €5 als een verlies. Helaas zal dat gevoel bij een verlies altijd sterker zijn dan bij een gelijke winst.
? Zo, even genoeg neuropraat voor vandaag. Wat kunnen we met deze kennis op het gebied van marketing? ?
3. Framing effect
Ook het framing effect is een veelgebruikte cognitieve bias. De manier waarop een bericht wordt geformuleerd beïnvloedt hoe jij het interpreteert en wat je er vervolgens mee doet.
In het pizzavoorbeeld zijn de woorden ‘toevoegen’ en ‘verwijderen’ belangrijk voor het framing effect. Er zijn verschillende manieren hoe je een bericht kunt framen. Denk hierbij aan de lading van de woordkeuze. Deze kan positief of negatief zijn. Maar ook wat voor een soort informatie wordt gedeeld. Zie hieronder een aantal voorbeelden die ook jij dagelijks tegenkomt:
Follow us on Social Media
Recent posts
Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 24, 2025
Nulurencontract verdwijnt: nieuwe regels moeten leiden tot meer vaste contracten
Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 18, 2025
Loonstijgingen cao's vlakken in april 2025 af na 2,5 jaar van sterke groei
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025
Goede prompts voor ChatGPT bestaan uit deze 6 ingrediënten
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 17, 2025
Opdrachtgevers twijfelen aan je zelfstandigheid? Dit certificaat lost het op
Deprecated: number_format(): Passing null to parameter #1 ($num) of type float is deprecated in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 407
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/app.livelearn.nl/public_html/app/wp-content/themes/fluidify-child/single.php on line 412

June 05, 2025
Arbeidsmarkt blijft krap, lonen stijgen, participatie is hoog
Comments (0)
No reviews found
Add Comment